Proloog Zijderoute 2019

26 mei 2019 - Tbilisi, Georgië

Zo, de spits is afgebeten, de vlucht van Amsterdam, via Istanbul, naar Tbilisi is als eerste hobbel genomen, vanaf nu hoeven we nog maar 15.029 km af te leggen in jeeps, vans of trein. Groot voordeel, we hoeven die hoeveelheid km zelf niet te rijden. We hebben inmiddels kennis gemaakt met onze reisleider en reis/lotgenoten en dat ziet er op het eerste oog niet verkeerd uit. En dat is maar goed ook voor hun, want ze moeten nog 65 dagen met ons door een deur.

Tbilisi is meteen een schot in de roos. Een absolute voltreffer. Na een gebroken nacht, we zijn hier geland plaatselijke tijd 04.30 uur (Ned. tijd 02.30 uur) worden we vanmorgen wakker met een strak blauwe lucht, 24o, en ook nog Nationale Feestdag in Georgië. Na een heerlijk ontbijtje gaan we om 11.00 uur te voet richting het oude centrum van de stad. Het laatste wat je dan verwacht in een oude Sowjet Republiek, zijn prachtige architectonische moderne bouwwerken, futuristische bruggen, een binnenstad met de meest gezellige terrasjes, koffietentjes, restaurants, overal goed onderhouden parken en alles schoon tot in de puntjes. In totaal slenteren zo’n 4 1/2 uur door steegjes, straatjes, over pleintjes, langs watervallen in de stad. Is nog iemand op zoek naar een weekendje weg, en wil hij een keer van de gebaande paden, zoals Praag, Parijs, Rome, Boedapest of Valencia af...............doen Tbilisi. Meer dan de moeite waard en ook nog een keer spotgoedkoop.

Vanavond nog even gezellig de stad in en dan morgen fit op om te starten met onze rondrit door Georgië. Op het programma staat een dezer dagen o.a. nog de verering van een van de grootste criminelen ter wereld Josephke Stalin, en dat alles in zijn geboorteplaats Gori. Maar daarover later meer.

Grootste tegenvaller tot nu toe..........nog geen zijderupsje gezien.