Verrassend Georgië.

31 mei 2019 - Gjoemri, Armenië

Het voorjaar in Georgië is nog maar net begonnen, maar elke dag wakker worden met een strak blauwe lucht en een temperatuur van 28o went snel.  De 7 dagen Georgië zijn omgevlogen, en we hebben het idee dat we al weken onderweg zijn. Toen we vertrokken vroegen we ons af, wat moet je nou eigenlijk verwachten van zo’n oude Sowjet Staat  ? Het enigste wat ik me nog vanuit de Sowjet tijd wist te herinneren was dat het de fruit en groenteschuur van het grote Russische Rijk was.

Maar het Georgië anno 2019 mag er zijn, schoon, veilig, prachtige natuur, verrassende steden zoals Tblisi, Borjomi, Kutaisi en de mondaine badplaats Batumi. Gezellige terrasjes, prima restaurantjes en een bijzonder vriendelijke bevolking. Prijs/kwaliteit is ............spotgoedkoop. Een paar voorbeelden, een cappucino € 0,75, een prima middenklasse hotel € 30,00 per nacht incl. ontbijt, een liter bezine € 0,65, een 1/2 ltr bier tussen de € 1,20 en € 1,80, een maaltijd incl drankje € 10,00 p.p. Vandaag hadden we een lunch, een gegrilde forel, gebakken aardappeltjes en een salade € 5,00. Kortom, zit er nog iemand met de vraag, waar zal ik de komende tijd nog eens wat vakantie doorbrengen, gratis tip van Rob en Yvonne..............Georgië.

Een ander belangrijk aspect in Georgië is het katholieke geloof, hoewel dat hier behoorlijk op de lachspieren werkt. In elke kerk ligt wel een relikwie van Christus, zoals een stuk hout van zijn kruis en dat in 173 kerken. Ook de lijkwade ligt in 68 kerken bewaard, evenals de spijkers waarmee Onze Lieve Heer aan het kruis is vastgenageld. De Armenen daarentegen betichten de Georgiërs van geschiedvervalsing, want het hout, de lijkwade en nagels liggen in Armenië.

kortom als je de verhalen hier moet geloven liep Christus rond met een kruis van een lengte van 63 mtr, een br van 43 mtr, de lijkwade is zo groot als 2 voetbalvelden, en hebben ze hem vastgenageld met 17 kilo kepernagels. Of zoals de Dalai Lama ooit zei, “Geloven mag, het kan immers geen kwaad”.

Wat blijft, Georgië heeft diepe indruk gemaakt. Vandaag gaat het richting Armenië. Het land had 12 miljoen inwoners, nu nog maar 3 miljoen. De rest is inmiddels vertrokken naar Europa en vooral de USA. Enkele bekenden zijn o.a. Charles Aznavour, Andre Agassi, Georgio Armani en Kim Kardasian.

Zijderupsjes nog niet gesignaleerd, maar wat niet is kan nog komen.

Greetz Rob en Yvonne.

1. Tim:
    31 mei 2019
    Breng maar 50 liter benzine mee naar Nederland zeker als deze zo goedkoop is.
  2. Ab Knol:
    Leuk verhaal
  3. Hans:
    Ha zijderupsjes,
    We horen het al het was afzien daar geen druppel wijn te krijgen...... ;-)
    Groeten van de Elbe
  4. Nina:
    Weer leuk leesvoer.....😜
  5. Annemiek Kersten:
    Prachtig!
    Wat een belevenis !
    Benieuwd naar jullie vervolg !
    Enjoy!
  6. Tessa:
    1 juni 2019
    Georgië blijft dus op onze planning staan! Passen jullie dan een weekje of 2 op Gusje?
  7. Carin:
    1 juni 2019
    Klinkt geweldig, kijk weer uit naar jullie volgende reisverhaal, veel plezier
  8. Tass:
    1 juni 2019
    Looks like your having a wonderful time!
  9. Jenny meijer:
    1 juni 2019
    Hoe komen we daar, bij Venlo links af..?
  10. Ruud Scheres:
    Heel veel plezier nog!
  11. Miek Geraads:
    3 juni 2019
    Wat leuk om zo met jullie mee te reizen!
    Heel veel mooie herinneringen opdoen.
    Geniet ervan...
  12. Theo Willemsen:
    3 juni 2019
    Mooi land, mooi verhaal. Ik denk dat ik maar een hout- en ijzerwarenwinkel begin in Georgië. Klanten genoeg. Geniet van jullie reis, dan wij dat ook een beetje.
  13. Diana:
    4 juni 2019
    Leuk Rob en Yvonne!!!

Ik ga jullie verhalen volgen!

Veel reisplezier

Diana