Turkmenistan=surrealisme + absurdisme =/= bizar.

24 juni 2019 - Asgabat, Turkmenistan

Ja, ja, het “dreigende” oorlogsgeweld, waarvan overigens totaal niets in Iran te bespeuren viel, hebben we achter ons gelaten. We hebben Iran ingewisseld voor Turkmenistan, 11 x zo groot als Nederland, 90% van het land bestaat uit woestijn. Circa 80% van de bevolking is “losjes” moslim, hetgeen betekent, je draagt geen hoofddoek, drinkt gewoon alcohol, loopt in korte broek, mini rok, gaat zo min mogelijk naar de moskee, en haalt het vooral niet in je hoofd om 5x per dag te bidden. Mocht je onverhoopt op idee komen om lid te worden van een fundamentalistische moslimgroep, dan is dat niet echt verstandig. De kans hier langer dan een paar dagen levend lid van te zijn is erg klein.

Dan zal ik nu proberen te beschrijven wat er gebeurd is vanaf we op Turkmeens grondgebied zijn aangekomen. Niet zodadelijk de flauwe opmerking maken dat wij na 17 dagen geheelonthouding dit stuk met een “stuk” in onze kraag geschreven hebben, want dat is echt niet waar. Wat jullie nu gaan lezen is een nuchtere constatering. Bovendien, en dat is waarschijnlijk nog moeilijker te geloven, er is niets gelogen. Oké, dit ter intro !!!!!!

Nadat we de grens gepasseerd zijn wordt er nog even snel legaal zwart gewisseld. Bank koers is $ 1,00 = Mannath 3,5 en legaal zwart $ 1,00 = 15 Mannath. Bus en verplichte staatsmongool ( onze lokale gids) staan vervolgens op de parkeerplaats op ons te wachten. Onze staatsmongool heet Anton, nicht aus Tirol, maar uit Ashgabat (hoofdstad van Turkmenistan). Anton heeft de 6-jarige universitaire opleiding PROPAGANDA gevolgd en stage gelopen in Noord Korea en bij KGB en is zijn carriére begonnen als woordvoerder van de (helaas te vroeg overleden) Saddam Hoessein. Onze Anton kent drie echte wereldleiders nl. de eerste president van Turkmenistan, de helaas te vroeg overleden president Niazov. Deze schonk zichzelf nadat hij in 1991 president was geworden, de titel Turkmenbashi, of te wel leider van alle Turkmenen. Een andere wereldleider is de jullie ongetwijfeld bekende, huidige president van Turkmenistan, president Gurbanguly Berdimuhamedov. 😜 Tot slot de bekende, eveneens ook helaas te vroeg overleden Vladimir Iljitsch Lenin. Voor de rest is Turkmenistan het allerbeste, allerfijnste, allergezondste land, met de allergrootste, allerdikste, breedste, lekerste etc, etc. Volgens Anton blijkt dat o.a. uit :

Criminaliteit is er niet, statistische cijfers hierover zijn er niet, dus het bestaat dan ook niet.

Armoede is er niet, statistische cijfers hierover zijn er niet, dus is het er niet.

Prostitutie is er niet, etc, etc. Gelukkig waarschuwt Anton wel voor zakkenrollers in de bazaars en hoeren in de discotheken. En dat alles met een stalen gezicht. Tot zoverre de reis van 30 km van de gens naar de hoofdstad Ashgabat. Wat we vervolgens zien, tart alles. Twee kleuren, wit marmer en goud. Gebouwen zijn wit, voetbalstadia zijn wit, auto’s zijn allemaal wit, vliegveld is wit, flatgebouw is wit en ga maar zo door. Vervolgens alle presidentiële monumenten zijn van goud, standbeelden zijn van goud, koepels op de moskeeën zijn van goud, daken van overheidsgebouwen zijn van goud, lantaarnpalen zijn van goud.......... we geloofden onze ogen niet en dachten in een slechte film terechtgekomen te zijn.

In 2017 heeft Turkmenistan de Olympische Spelen voor Centraal Azië georganiseerd, een prachtig Olympisch dorp, prachtige stadia, noem maar op, inclusief een supermoderne monorail om de sporters te vervoeren. Niets is meer in gebruik en wat nog het meest vreemd is, in de hele stad is geen mens, auto of kameel te zien. We bevinden ons in een spookstad. Hoewel, op iedere straathoek staan op zijn minst een of meerdere politie agenten en militairen en boven zowat elke lantaarnpaal hangen 4 bewakingscamera’s. Maar verder gaat alles goed en is het heel veilig. Anton heeft het maar druk met 14 Nederlanders. Ze lopen alle kanten op, mogen nergens fotograferen, mogen niet met mensen praten, kortom de arme afgestudeerde PROPAGANDA ir. is een zenuwinzinking nabij.

Dan nog even terug naar de presidenten van Turkmenistan, gelukkig tot nu toe twee. Turkmenbashi heeft als vooropleiding de Clowns Academie gehad. Toen hij eenmaal president was heeft hij alle bestaande Nationale Feestdagen afgeschaft. Daarvoor in de plaats kwamen de Nationale Dag van de Meloen, de Nationale Dag van het Tapijt, de geboortedagen van zijn ouders werden Nationale Feestdagen. De gouden standbeelden van hem in de stad hadden eigenlijk van hem niet gehoeven, maar zijn geplaatst op uitdrukkelijke wens van de bevolking en zo kan ik over deze wereldleider nog wel even doorgaan.

De huidige president Berdimuhadov is president geworden nadat hij “Turkmenistan got’s Talent” heeft gewonnen. Hij begint steeds meer zijn stempel te drukken. Nadat de artsen hem dringend hadden geadviseerd te stoppen met roken, heeft hij een totaal rookverbod in Turkmenistan uitgevaardigd. Er mag nergens meer gerookt worden, op de verkoop van sigaretten staat een boete van £ 1700,00. Gevolg, er wordt overal gerookt.                               De gouden standbeelden van zijn voorganger worden geleidelijk naar de rand van de stad verhuisd, de nieuwe, die van hem dus, komen er voor in de plaats.

En hoe kan dat allemaal. Het land is schat en schatrijk door de enorme voorraden olie en gas, en de katoenvelden.

De prijzen hier gaan ook weer nergens over. Een heerlijke maaltijd incl. drank € 7,00. Kaviaar 2 ons Beluga $ 10,00, een getapt pilsje 1/2 ltr. € 0,50, ltr benzine € 0,30, een lunch € 3,00. Kortom, geld uitgeven is hier een hele opgave. Voor de rest is dit land een mix van surrealisme, absurdisme, met als resultaat het meest bizarre van wat we tot nu toe op een reis hebben meegemaakt.

Kortom, Turkmenistan zou je best een keer kunnen doen i.p.v. Plopsaland. Wat we hier meemaken is echt niet te geloven. Maar juist dat maakt deze reis heel bijzonder. Morgen gaan we naar Oezbekistan. Kijken wat dat gaat brengen. Foto’s van de spookstad hopen we jullie morgen te sturen, want in deze politiestaat werkt niets. Geen whatsapp, geen facebook, geen snapchat, wechat of wat dan ook.

greetz Rob & Yvonne.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Hans:
    Turkmenis Stan en Ollie 😁
  2. Chris:
    24 juni 2019
    Gelukkig hebben we in Remunj ook een gouden beeld!
    Waanzinnig land!
  3. Ard Jeurissen:
    24 juni 2019
    De nationale dag van de meloen🤣🤣.
    Goed verhaal....p.s dat vond de president van Turkmenistan overigens niet!!
  4. Bart Thissen:
    😂🤣😂
  5. Nina:
    Een weekje “ kermis” ......verheug mij op het volgende avontuur 😎
  6. Joke:
    24 juni 2019
    Volgens mij zijn het verdwaalde Maastrichtenaren, je weet wel van die gouden korenaren...?
  7. Jenny meijer:
    24 juni 2019
    De dag van het tapijt🤣hoe verzin je het ....bizar
    Geniet en blijf vooral schrijven.😘
  8. Henny en Wim:
    24 juni 2019
    Dit verhaal : een topper. Alleen het lezen al is dubbel genieten.
    Maar waar blijft het rupsje ?
  9. Sabine:
    25 juni 2019
    Dat is nog eens wat anders, vooral veel variatie ! En gold wat der blink😉
    Op naar het volgende avontuur 😄
  10. Carin:
    25 juni 2019
    Geweldig jullie verhalen, heerlijk om te lezen
    Blijf er aub mee doorgaan
  11. Theo Willemsen:
    25 juni 2019
    Ja, onze lieve heer heeft vreemde kostgangers. Zorgt voor de broodnodige diversiteit.
    Mooi verhaal!